13 Nov 2018
18:00 - 20:00

Kunstmuseum Gegenwart, St. Alban-Rheinweg 60, 4052 Basel

Veranstaltungen

Performing In Public Space In Times of Identity Claims and Political Resistances

Kann politische und gesellschaftskritische Kunst «überleben»?, fragt Martha Rosler. Die Veranstaltungsreihe «The Art of Intervention» nimmt diese Frage als Impuls, um sich mit Beiträgen aus Kunst und Kultur zu gegenwärtigen Debatten über multiple Krisen des neoliberalen, globalen Kapitalismus, von Migrationsbewegungen und wieder aufflammenden Nationalismen auseinanderzusetzen. Angesichts zunehmender Angriffe auf und Einschränkungen von kritischen Positionen, und die Verspottung politisch gesinnter Kunst, Geistes- und Sozialwissenschaften als überflüssige Ideologie, erkunden wir den radikalen Einfluss und die Möglichkeiten von Kunst und Kultur in Verbindung mit kritischem Denken und politischer Mobilisierung. Die Ringvorlesung«The Art of Intervention» entstand aus einer Kooperation des Departement Gesellschaftswissenschaften der Universität Basel, Kunstmuseum Basel Gegenwart und Swiss Center for Social Research.
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Michèle Magema is a Congolese-French video, performance, and photography artist. She was born in Kinshasa Démocratic Répu- blic of Congo in 1977. She emigrated to Paris, France in 1984, where she currently resides. In 2002 she received her MA in fine arts from

l’Ecole Nationale Supérieure d’Arts de Cergy. In addition to being a resident artist at Cité Internationale des Arts, she has participated in the Africa Remix Exhibition at Centre Pompidou. Her work has been exhibited in the Global Feminisms exhibition at the Brooklyn Museum, the Hirshhorn Museum, and Sculpture Garden.

One of her most well-known works is Oyé Oyé, (2004) a two-channel video installation, in which a woman (Magema) is shown marching in place on the left, juxtaposed on the right with historic footage of Zaire’s Mobutu Sese Seko overseeing parades of Congolese cultural pride. A key focus, for her, is articulating a permanent exchange between individual stories, collective memory and history. 


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